Bewegen ? Gewoon doen dus

Waarom zou je gaan bewegen ? Waarom zou je jezelf in het zweet werken? Waarom zou je -in je vrije tijd- gaan sporten?

Het antwoord is heel simpel. Bewegen heeft een positieve bijdrage in een gezonde levensstijl. De ene bewegingsvorm helpt je bij het afvallen en op gewicht te blijven, de andere zorgt voor een betere conditie en weer een andere vorm zorgt ervoor dat je kracht toeneemt.

Een ding is staat voorop: beweeg met plezier. Zonder plezier is bewegen niet leuk en houd je het niet vol !!!

Ik hoop dat onderstaande redenen je enigszins triggeren om te gaan bewegen. Twijfel je nog of weet je niet goed welke bewegingsvorm het beste bij je past, neem dan gerust contact met me op. Ik help je op weg om de juiste keuze te maken.

BEWEEG VOOR EEN GEZOND GEWICHT:

Een belangrijke reden om te sporten is om te voorkomen dat je zwaarder wordt. Sport is immers een goede manier om je gewicht te behouden of om af te vallen. Het is heel simpel: door fysieke activiteit verbrand je calorieen en als je meer calorieen verbrand dan je binnenkrijgt val je af.
Natuurlijk is dat niet 1, 2, 3 gedaan en vergt het tijd en motivatie, maar met kleine stapjes kun je dit doel wel bereiken. Het betekent niet eens dat je enorm veel moet gaan sporten, elk beetje extra kan al goed zijn. Tegenwoordig zie je ook steeds meer plaatjes bij de lift hangen met de tekst “Door te trap te nemen in plaats van de lift verbrand je vijf keer zoveel calorieën!”

Niet alleen is cardio goed voor je, maar ook krachttraining is belangrijk. Hiermee bouw je spieren op, wat ervoor zorgt dat je je calorieën beter verbrandt. Zorg dus dat je ook je spieren opbouwt wanneer je gewicht wilt verliezen.

BEWEEG OM GEZONDHEIDSREDENEN:

Mensen met overgewicht wordt aangeraden (meer) te gaan sporten. Niet alleen om af te vallen, maar ook om andere gezondheidsredenen. Beweging is namelijk een goede manier om hart- en vaatziekten te voorkomen. Niet alleen heeft het positieve gevolgen ten aanzien van deze ziekten, maar dat geldt ook sommige vormen van kanker, artritis , rugpijn, osteoporose en diabetes.

BEWEEG OM ENERGIE TE KRIJGEN:

Na een dag werken kun je je moe voelen. Echt niet dat je dan ook nog even een rondje gaat joggen. Toch is er niets beters dan nog wat te bewegen.
De vermoeidheid is vaak mentaal, in plaats van fysiek, waardoor het juist goed is even wat te bewegen. Je zult je daarna veel beter voelen, vooral ook omdat je een moment je gedachten hebt kunnen verzetten.

Bovendien, door regelmatig te sporten versterk je ook je spieren en verbetert je conditie. Dit zal er ook voor zorgen dat je vermoeiende situaties langer vol kunt houden, omdat je longcapaciteit groter wordt en je hart en vaten beter en efficiënter werken.

BEWEEG OM BETER TE SLAPEN:

Tegenover het meer energie krijgen, staat ook dat beweging goed is om in slaap te vallen. Je slaapt beter als je licht sport voor het slapen gaan. Natuurlijk moet je ook weer niet té vlak voor het slapengaan sporten, of te zwaar en te intensief bewegen, maar wat extra beweging helpt je in slaap te komen.

BEWEEG VOOR EEN BETER HUMEUR:

Onder het kopje “Beweging om energie te krijgen” is het eigenlijk al gezegd: je voelt je beter na sporten. Tijdens hardlopen komt bijvoorbeeld de stof endorfine vrij waardoor je je prettiger zult voelen.

Ook zorgt sporten er vaak voor dat je daarna positiever naar jezelf kijkt. Herken je het gevoel wanneer je een rondje hebt gejogd en daarna in de spiegel kijkt en je lichaam ineens een stuk slanker en strakker lijkt? Door fysieke activiteit worden stoffen in de hersenen geproduceerd die je meer ontspannen en vrolijker doen voelen.
Bewegen ? Gewoon doen dus !!!

Sportieve groet,
Ron

  • Afspraak

    Wil je een afspraak maken ?

    Dan kan dat gemakkelijk via de website of bel 06 17318356.

    Maak een afspraak
  • Get Moving !